Thursday, August 27, 2009

puasalah.puasa itu mendidik jiwa.dan mengancam anak tekak.

bile puasa, semua jadi sedap. tak larat tak larat pun, bazar 5 km habis jalan- cendol, sirap,ayam golek-semua sapu. bile malam, teraweh memanggel-manggel, rasa macam berat saja mate nak tengok jalan. jalan kebenaran.

diatas tu semua bukan aku. aku g teraweh. sungguhpun ada dalam 2 3 malam yang terlepas, aku g teraweh. walaupun penat aku, tuhan saja yang tahu.hallah~macam orang lain tak penat.betul. semua orang lain pun penat. tapi diorang sume tak balik ngan ayah aku. derang tak naek honda crv bhm tu. diorang tak tahu cane aku tak sabar nak angkat kete sendirik, carik keje lain.

tapi bulan ramadan ni, bulan menahan diri. bulan mengawal nafsu. jadi aku pun menerima keadaan semua diatas dengan redha dengan fikiran 'things could be worst but it didnt'. mungkin klo tade crv bapaku itu aku nek bas g keje, tapi tidak. mungkin klo aku tak keje kat sini, aku sedang berenak-enakan di rumah tapi tidak (sungguhpun gaji tidak masok lagi, aku redha juge). jadi, ramadan kali ni kasi aku besyukur lebeh lagi. ramadan yang kutunggu.

tapi jujur aku cakap, satu hal ni aku tak boleh terime jugak. satu-satunya hal yang aku tak bley terime.

kejadian ni berlaku dalam jangka masa kemarin, dalam peak hour bebuke pwase. puase kali ni aku teringin sokmo nak makan tau fu fa.soya rebus dalam air gula tu. nak sangat. jadi aku minta mak beli tau fu fa kat bazaar pekan. mak pun beli. mak memang best. bile balik keje tengok ada atas meja bebuka, jiwa ni rase keriangan, kesungguhan untuk bebuke tu jadi membuak2.

azan pun bunyi.

aku pun buke.tau fu fa oh tau fu fa.tapi jiwa keriangan aku tadi mati.terus.aku jadi murka.

apsal tau fu fa mak cik ni tak manis??!!

terus aku angkat air semayang, solat maghrib. dalam doa aku selitkan agar mak cik tau fu fa tadi dikurniakan gula yang melimpah ruah.

amin.

1 comment:

mrs. hazwan said...

makcik taufufa tu p0se la.. maapkan dia.. =p hehe..!!~